torsdag 6. november 2014

Pizza med blomkålbunn


Endelig en ny oppskrift! Siden det ser ut til at jeg tåler upasteurisert ost og smør til tross for melkeprotein-intoleranse, så måtte jeg bare teste ut en ny type pizzabunn. Jeg synes den ble veldig god, og så mye enklere å mekke sammen enn vanlig pizzabunn.

Ingredienser:

ca 4 dl revet blomkål (ca 1/2 blomkålhode)
ca 4 dl revet ost (jeg bruker denne) Tåler du ikke ost så kan du nok bruke vegansk ost istedenfor
1 egg
Salt og pepper
Pizzafyll etter eget ønske
Ost til topping


Fremgangsmåte:

Rasp blomkål og ost (om du ikke har ferdigrevet ost). Jeg bruker foodprocessor for å spare armene. Bland godt sammen med et egg og salt og pepper, og fordel jevnt utover en bakeplate med bakepapir. Smør tynt, men ikke så tynt at det blir hull. Jeg slumpet på mengdene, så det ble en liten pizza. Stek på 200 grader i 15 minutter. Ha på fyll og ost og stek i 10 minutter til. Jeg gjorde det enkelt og blandet 2 ss tomatpure og litt vann til pizzasaus. Smurte det utover, drysset på litt italiensk krydder, på med pepperoni, paprika, vårløk og ost. Litt mer krydder på toppen og inni ovnen. Pepperoni slipper veldig mye fett under steking, så jeg lot pizzaen hvile litt før jeg gikk til angrep. Kjempegodt!

Pizzabunn før steking

Pizzabunn etter steking

Ustekt pizza

Ferdig!! Pepperonifett overalt :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...