lørdag 26. januar 2013

Snickers


Nå har jeg i lengre tid gått og siklet på sjokoladeoppskriftene til Mjuugly, og i dag fant jeg ut at det var på tide å sette i gang. Første forsøk ble sukkerfri snickers. Jeg halverte oppskriften hennes for å ikke ha for mye godis i hus. Slikt har en skummel tendens til å forsvinne med en gang. Jeg er egentlig ikke noen stor snickers-fan, men denne var så god at jeg holdt på å spise deigen rett fra bollen.

Ingredienser peanøttfyll:

1,5 dl fettredusert peanøttmel
1 dl peanøtter
1 dl kokossirup eller annen sirup
3 ss smeltet kokosolje
1 ss palmesukker eller annen søtning
5 dråper stevia english toffee
1/2 ts vaniljepulver

Fremgangsmåte:

Grovhakk peanøttene for hånd eller i foodprocessor. Bland først sammen alt det tørre og tilsett deretter resten av ingrediensene. Bland godt og sett bollen i kjøleskapet en stund for å sette seg før du deler den opp og triller/former konfekten. Legg bitene i fryseren mens du lager sjokoladetrekket. Det er alltid lettere å dyppe frossent fyll.

PS: Første gang jeg lagde disse brukte jeg yakonsirup, men magen min reagerer voldsomt på den fordi den inneholder inulin, så derfor har jeg gått over til kokossirup.


Ingredienser sjokoladetrekk:

100 g kakaomasse
50 g kakaosmør
2 ss kokossirup eller annen sirup
1-4 ss karobpulver eller annet søtningspulver
1 ts vaniljepulver
10 dråper stevia english toffee

Fremgangsmåte:

Smelt kakaomasse og kakaosmør i vannbad. Tilsett resten av ingrediensene og rør godt så alle klumper forsvinner. Smak deg frem med søtning. Ta de frosne snickersbitene ut fra fryseren og bruk to gafler til å dyppe dem i sjokoladen. Siden de er kalde vil trekket stivne fort. Oppbevares i en tett boks i kjøleskapet hvis du klarer å la være å spise opp alt. De er mye bedre enn vanlig snickers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...