torsdag 5. april 2012

Bønneburgere



 Jeg er veldig glad i vegetarmat. Denne oppskriften fant jeg på bloggen Veggie in Norway. Den er dessverre kun åpen for spesielt inviterte nå, men jeg tror jeg husker oppskriften. De smaker ihvertfall like godt som de pleier.


6 burgere:

Ingredienser:

1 boks kidneybønner
1 liten løk
1/2 paprika
2 fedd hvitløk
1 liten rød chili
ca 40 g brødsmuler
2 ts spisskummen
1 lime

Fremgangsmåte:

Skjær grønnsakene i små biter og fres dem lett i stekepanna. Mos bønnene enten med gaffel, stavmixer eller i blender. Jeg liker litt bønnebiter i burgerne, så jeg bruker gaffel. Bland alt i en bolle sammen med brødsmuler, spisskummen og saften fra en lime. En kan sikkert bruke annet bindemiddel enn brødsmuler, men jeg har ikke eksperimentert med det enda. Jeg fant et par skiver lavkarbobrød i fryseren, som jeg rista i brødristeren og malte opp i blenderen. Massen skal være såpass fast og klissete at du klarer å forme burgere av den. Når du har formet burgerne vender du dem i mel. Jeg brukte BakePro. La dem hvile 15 minutter i kjøleskapet før du steker dem noen minutter på hver side.

Jeg pleier å servere dem med blomkålmos, salat og litt barbequesaus.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...