torsdag 4. oktober 2012

Blomkål- og sellerirotmos


Jeg lager vanligvis blomkålmos som tilbehør, men siden jeg hadde en skalk sellerirot i kjøleskapet så fant jeg ut at jeg ville prøve å bruke den sammen med blomkål. Sellerirot har en litt skarp smak, så jeg var usikker på om det ville bli godt. Det ble kjempegodt! Mosen ble mye fyldigere og lignet mer på potetmos enn det blomkålmos gjør. Selleriroten satte en ekstra spiss på smaken.

2 porsjoner

Ingredienser:

1/2 blomkålhode
En bit sellerirot (ca 150g)
Salt og pepper
Rapsolje e.l.

Fremgangsmåte:

Del blomkål i buketter og sellerirot i små biter. Kok i 10-15 minutter til bitene er møre, tilsett krydder og olje og mos med stavmikser til mosen er jevn. Du kan selvsagt tilsette fløte eller lignende, men jeg foretrekker den "ren" med kun litt olje for å få opp fettprosenten.
Her har jeg servert den med kjøttsaus.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...