søndag 2. juni 2013

Blomkål- og ramsløksuppe


Da jeg plukket ramsløk i slutten av april gikk jeg tom for olje før jeg fikk laget pure av alt, så jeg la resten i en plastpose i fryseskapet. Nå, en drøy måned senere, begynner det å lukte ramsløk i hele fryseskapet, så frysing av ubehandlede blader er tydeligvis ikke det lureste. Jeg fant ut at det nok var lurt å spise dem før de gikk helt i frø, og resultatet ble en vri på min vanlige blomkålsuppe.

2 porsjoner

Ingredienser:

2 ss rapsolje
1 blomkålhode
Ca 1 liter ramsløkblader
1/2 ts salt
1/2 ts karri
1/8 ts pepper
1/2 ts timian
1 ts basilikum
1/2 ts merian
1/8 ts muskat
Ca 1 l vann
Ca 1/3 boks soyafløte

Fremgangsmåte:

Varm opp oljen og tilsett blomkål i biter og krydder. La det småfrese noen minutter under omrøring. Tilsett nok vann til at det så vidt dekker blomkålen og la det småkoke i 5 minutter. Klipp ramsløken i biter og ha den i, og la det koke 5 minutter til. Mos med stavmikser og tilsett soyafløte etter smak og behag, og eventuelt mer krydder. Smaker godt med sprøstekt bacon på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...