lørdag 11. mai 2013

Gulrotmuffins


I dag var jeg bedt i konfirmasjon til datteren til en god venninne. Jeg hadde lyst til å ta med meg en kake jeg trygt kunne spise, men som ville smake noenlunde likt vanlige kaker. Noen kakebaker har jeg aldri vært, så etter et mislykket brownie-prosjekt kapitulerte jeg og gikk på helsekosten og kjøpte denne kakemiksen. Jeg tror ikke noen la merke til at det ikke var vanlig gulrotkake. Jeg smakte ihvertfall ikke forskjell. 


Ingredienser:

1 pk kakemiks fra Funksjonell mat
2 dl vann
1 dl rapsolje
4 egg
1 ts natron
ca 100 g raspet gulrot
2 ts kanel
1 ts malt ingefær
1 ts kardemomme
1 ts malt nellik
1 ts vaniljeekstrakt

Ostekrem:

100 g melkefri melange
2 dl erythritol malt til melis eller sukrinmelis
1 boks tofutti melkefri kremost
1 ts vaniljeekstrakt

Fremgangsmåte:

Pisk sammen egg og olje, og tilsett deretter resten av ingrediensene. Bland godt og ha røren i en smurt kakeform eller i muffinsformer. Jeg valgte å bruke store muffinsformer for å ha muligheten til å ta en smaksprøve. Kan ikke akkurat skjære et stykke av kaken før en serverer den i et selskap ;) Stekes på 175 grader i 15-20 minutter. Sjekk med en pinne etterhvert for å se om de er stekt. Bruker du kakeform må den nok stå i ca 30 minutter. Det ble 12 stk av denne røra.

Når muffinsene har fått kjølt seg litt ned er det tid for å lage ostekrem. Først maler du erythritol til melis, og så blander du melisen med melkefri melange som har ligget på kjøkkenbenken en stund. Deretter har du i kremost og vaniljeekstrakt og lar foodprocessoren gå til det blir en jevn masse. Jeg hadde kremen i en pose med hull og sprøytet den på, for å gjøre det enkelt. Kremen ble akkurat like søt og småkvalmende som vanlig ostekrem pleier å være. Litt i søteste laget for meg som er avvent med sukker, men sikkert helt grei for  folk med "vanlige" smaksløker.

Jeg spiste to stk og magen har ikke protestert, så denne kan jeg tydeligvis bruke flere ganger som basis for forskjellige kaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...