mandag 17. juni 2013

Fiskegrateng uten melk og gluten


Inspirert av bloggen Fra jord til Bord prøvde jeg meg på en fiskegrateng uten melk og gluten. Jeg var en smule skeptisk til å bruke kokosmelk, men enten er jeg blitt vant med smaken siden jeg bruker det mye, ellers så forsvinner kokossmaken når en tilsetter lime og karri. Godt var det ihvertfall, og det smakte faktisk bedre etter et par dager i kjøleskapet.

Ingredienser:

1 pk First Price eller Extra seifilet (ca 600g)
1 boks kokosmelk
1 finhakket løk
Saft av en halv lime
1/2 ts muskat
1 ts karri (kan sløyfes)
Salt og pepper
1/2 ts JBKM/Xanthan gum
2 egg
1/4 blomkål
Strø til topping


Fremgangsmåte:

Del fisken opp i litt mindre stykker og la den trekke i en kjele med vann i 10-15 minutter. Når den er ferdig siler du bort vannet, deler den opp i små biter og lar den kjøle seg ned.

Blomkål blir erstatning for makaroni, og kan forsåvidt sløyfes om ønskelig. Del blomkålen opp i små buketter og kok i 10 minutter. Hell av vannet og la det avkjøles. Grunnen til at jeg koker blomkålen først er fordi den da avgir mindre væske i gratengen.

Fres finhakket løk i en panne og tilsett kokosmelken. La den koke opp og tilsett så lime, muskat og salt og pepper. Du kan også ha i litt karripulver. La sausen koke i 10 minutter før du rører johannesbrødkjernemel eller xanthan gum ut i litt vann og heller i sausen under omrøring. Eggene skilles og eggeplommene røres inn i sausen. Kjøl ned sausen mens du stivpisker eggehvitene.

Når alt er avkjølt blander du fisk, blomkål og saus i en ildfast form. Vend eggehvitene forsiktig inn og strø over topping. Jeg brukte et tynt lag Fibrex, men du kan bruke brødsmuler eller malte mandler. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter. Grunnen til at alt bør være nedkjølt før det blandes er fordi det ellers vil skille seg og bli en del overskuddsvæske i bunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...