søndag 27. oktober 2013

Vaniljekrem/vaniljesaus uten melk


Tidligere brukte jeg Oatly sin vaniljesaus av havre, men etter at jeg oppdaget at den inneholder spor av hvete har jeg sluttet å bruke den. Her er en enkel oppskrift på vaniljesaus/krem som jeg bruker istedenfor. Inspirasjon fant jeg her. Den er forbausende god, og du kjenner knapt at det er kokosmelk i den. Her med avokado-sjokoladepudding.

Ingredienser:

1 egg
3 ss erythritol eller annen søtning
1 ts JBKM eller xanthan gum
1,5 dl kokosmelk for vaniljekrem / 3 dl for vaniljesaus
0,5 dl soyafløte eller annen fløte for vaniljekrem / 1 dl for vaniljesaus
1-2 ts vaniljeekstrakt eller pulver


Fremgangsmåte:

Rør sammen egg, erythritol og JBKM i en panne. Tilsett kokosmelk og fløte og kok opp under omrøring. Smak til med vanilje til slutt. Mengden kommer an på hvilken type vanilje du bruker og hvor sterk vaniljesmak du vil ha.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...