fredag 18. oktober 2013

Environmental Working Group - Litt hjelp til sunne valg


Etter at jeg ble syk har jeg blitt mer og mer opptatt av rene produkter. Både når det gjelder det jeg putter i munnen og det jeg vasker meg med og smører meg inn med. Mye kropps- og hudpleieprodukter handles hos iHerb siden økonomien etterhvert er blitt redusert til to tredjedeler av hva den en gang var, og norske helsekostprodukter er forholdsvis dyre. Jeg leser produktomtaler og ingredienslister, og sjekker at det jeg kjøper er fritt for parabener, SLS, aluminium og andre verstinger, og at det ikke er testet på dyr. Men må innrømme at jeg ikke har hatt krefter eller konsentrasjon til å sette meg grundig inn i hva alt som står i ingredienslistene faktisk er for noe.

Så leste jeg en produktomtale fra en dame som påpekte at enkelte produkter som liksom skulle være så bra inneholdt ingredienser som ikke var noe bedre enn de de erstattet, og hun henviste til nettstedet til Environmental Working Group. Her kan du søke etter forskjellige produkter innen hudpleie- og kroppspleie, og få vite hvor mye skadelige stoffer de inneholder. Produktene blir gradert på en skala fra 0-10, der 0-2 er lav fare, 3-6 er moderat fare og 7-10 er høy fare. Husholdningsprodukter er gradert fra A-F, der A er minst helseskadelig. Det finnes sikkert en tilsvarende norsk side, men jeg synes denne er grei siden jeg handler det meste fra USA. Produktene jeg bruker for tiden ligger stort sett på 2-4, så det er ikke så verst, men jeg har tenkt å titte innom denne siden før jeg bestiller fra nå av.

Nå får det jo være opp til hver enkelt hvor "fanatisk" man skal være. For meg er det viktig at ihvertfall de produktene jeg bruker hver dag er så rene som mulig. Selv om jeg er av den "naturlige" typen som ikke bruker sminke eller stylingprodukter så blir det jo brukt både håndsåpe, ansiktsvask, fuktighetskrem, deodorant og tannkrem hver dag. Og man kjenner lite til cocktail-effekten enda, så jeg synes det er greit å være litt føre-var.

Her er siden for hud- og kroppspleie. Jeg har tatt et søk på Avalon Organics, som er et av merkene jeg bruker. Du kan også klikke deg inn på de forskjellige kategoriene.
Noen av merkene som holder seg i den bra enden av skalaen er Acure OrganicsDr. Woods, Hugo Naturals og Out Of Africa, så de har jeg tenkt å teste ut etterhvert.

Her er siden for rengjøringsprodukter. Du kan bruke søkefeltet til å søke etter et spesielt produkt, eller klikke deg inn i forskjellige kategorier. Jeg bruker mange produkter fra Ecover, som scorer høyt i denne kategorien.

Her har du også informasjon og oversikter over de beste solkremene. Badger Company er et merke som scorer veldig høyt. Her er noen flere solkremer som jeg har tenkt å prøve:


Kiss My Face Natural Mineral Sunscreen with Hydresia, SPF 40


Aubrey Organics Natural Sun Sunscreen, Green Tea, SPF 30+


Jeg synes dette er et bra nettsted med mye interessant informasjon. Det er rettet mot amerikanske forbrukere, men mye er nok like aktuelt for oss nordmenn. Grønn Hverdag har en bra norsk side.

Produktlinkene inneholder verdikoden min hos iHerb, ZUL146, som gir deg $5 rabatt hvis du bestiller for første gang.

2 kommentarer:

  1. Hei !

    Lurt å tenke på hva man utsetter kroppen for ;-)

    Jeg anbefaler (hvis du får kjøpt det i utlandet) Bicarbonat , tror det er samme som natrium...

    Kan brukes til å vaske seg selv med, hindre vond lukt, rengjøring og i matlaging...

    Selv bruker jeg det som såpe-Shampoo, og skyller med eddikvann, kjempeøkonomisk... For å gi håret litt ekstra er eggeplomme, honning, litt olje gode tilegg...

    Sitron kan brukes som deo...

    Det finnes mengder av hjemmelagde produkter, enkle og mer kompliserte, for øyeblikket gjør jeg det veldig enkelt selv, men skal ikke se bort ifra noen mer kompliserte produkter...

    Til fuktighetskremer osv tror jeg det brukes bivoks som base...

    Til rengjøring av huset kan man bruke bicarbonat, sitron ellers kommer man langt med grønnsåpe :-)


    Håper du kan bruke noen av tipsene , ialefall ha en flott helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips Hege. Absolutt noe å tenke på. Må innrømme at siden jeg har lite energi på tiden, så prioriterer jeg å gjøre ting som gir meg noe. Så rengjøring kommer på sisteplass ;)

      Hvis du tenker på baking soda/natron så bestiller jeg det i store poser fra iHerb. Drikker det utblandet i vann for syre/base balansen sin del. Jeg har visst surt blod, og natron er billigere enn dyre PH-dråper og gir akkurat samme effekt. Alt for å prøve å bli frisk :) Får se om jeg tester det ut på andre områder også.

      God helg til deg også :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...