onsdag 13. november 2013

Helstekt kylling i slow cooker


Jeg har lenge gått og siklet på slow cookere i diverse nettbutikker. Tenkt at det måtte være perfekt for meg som for tiden lider av hjernetåke og manglende tidsbegrep. Så flott å kunne legge ingrediensene i slow cookeren etter frokost og ha middag klar 8 timer senere. Fantastisk!

Jeg fant en 6,5 liters Centurion slow cooker på Tretti.no til kun kr 399.- og fikk penger av mamma for å kjøpe den som julepresang. Den sto fint i hjørnet på soverommet, klar til å pakkes inn og parkeres under juletreet når den tid kommer.

Så leste jeg "Sannheten på bordet" av Niels Christian Geelmuyden. Jeg har forsåvidt hatt en ide om at kyllinger ikke har det så bra, selv her til lands, men har klart å ignorere tanken. Kylling er jo så godt, og veldig veldig sunt. Men etter å ha lest denne boken har jeg kommet frem til at jeg må gjøre enda noen endringer i kostholdet mitt, og tenke kvalitet fremfor økonomi. Både fordi jeg vil spise mat som gjør meg godt, for å bidra til å forhåpentligvis bli frisk igjen, men også fordi jeg ikke vil være indirekte delaktig i dyremishandling.


Rett etter at jeg var ferdig med denne boken var jeg innom Rema, og der holdt de på å stable på plass Stangekylling. Prisene var hårreisende i forhold til First Price kyllingen jeg normalt kjøper, men min indre økonom oppdaget plutselig at kiloprisen på en hel Stangekylling var kr 99.-. Samme kilopris som frossen First Price kyllingfilet på Meny. Litt svinn blir det jo med bein og greier på en hel kylling, men frossenkyllingen består jo faktisk bare av 80% kylling og 20% vann og muffens, så det går vel opp i opp, tenkte jeg. Saken var klar: 1 stykk Stangekylling ble med meg hjem.

Jeg har aldri håndtert en hel kylling før. Synes rett og slett det er fælt å skjære i noe jeg kan se hva er, med armer og bein og hele greia. Burde vel egentlig vært vegetarianer, men i følge blodtypedietten er jeg kjøttspiser, og jeg kan ikke forestille meg et kosthold helt uten kjøtt. Så jeg fant ut at jeg kunne steke den hel, og da burde jeg jo teste ut slow cookeren. Jeg skal bort i jula, og det blir tungt å drasse med seg den tunge pakken frem og tilbake. Så jeg tjuvstarta på den ene julepakken ;)


Oppskriften fant jeg her.

Ingredienser:

1 hel kylling
1 løk
2 ts paprikapulver
1 ts salt
1 ts løkpulver
1 ts timian
1/2 ts hvitløkspulver
1/4 ts cayennepepper
1/4 ts pepper
En skvett olje



Fremgangsmåte:

Bland sammen krydderet og oljen. Vask og tørk kyllingen og gi den en god kryddermassasje. Del løken i store biter og legg dem i bunnen av slow cookeren, og parker kyllingen på toppen med brystet ned. Legg på lokket og velg lav eller høy varme alt etter når du vil ha middag. Kyllingen min var 1,8 kg og var ferdig etter 4 timer på high. Doble tiden om du bruker low. Du kan bruke steketermometer for å se når kyllingen er ferdig, eller bare se om den faller fra hverandre når du pirker litt i den.


Kylligen ble kjempemør og smakte mye bedre enn First Price filetene. Her har jeg servert den med blomkål- og sellerirotmos, kokte gulrøtter og brokkoli, løk fra bunnen av gryta og saus laget av litt kraft, en dæsj glutenfri soyasaus og litt soyafløte.

Når du har spist ferdig plukker du kyllingkjøttet fra beina og legger det i kjøleskapet eller fryseboksen til senere bruk. Jeg fant ut at jeg vil få 4-5 middager ut av en slik kylling, men jeg spiser ikke mye kjøtt av gangen.
Så kan du koke kraft på beina. Her er en oppskrift. Jeg hadde ikke andre grønnsaker enn løk tilgjengelig, så jeg kokte kraft uten grønnsaker. Jeg tilsatte 3 liter kaldt vann og lot gryta stå på low over natta. Neste morgen silte jeg kraften, lot den kjølne litt og helte den over på glass som jeg satte i fryseskapet.


Restemiddag nr 1 ble kyllingcurry med salat og cashewnøtter.


4 kommentarer:

  1. Jeg har også lest boken hans, veldig bra bok som setter sine spor - heldigvis. Jeg handler MYE MYE økologisk. Stange kyllingen er vel ikke økologisk desverre, men antageligvis mye bedre enn first price... Coop sine butikker har mye økologisk, samt Kiwi begynner å bli flinke på det også. Kylling er desverre vanskelig å få tak i økologisk, kjøtt generelt. Vi har fyllt opp fryseren med elgkjøtt og fisk som er fryst rett på havet. Oppdrett holder vi oss godt unna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble rett og slett litt skremt av å lese den boken. Nå kjøper jeg økologisk når det er tilgjengelig. Coop, Kiwi og Meny er blitt mye bedre på økologisk heldigvis. Stangekyllingen er visstnok ikke så bra som jeg trodde, men jeg har fått tak i Lovise kylling fra Gårdsand, på Meny. Ikke økologisk, men det jeg har lest om den ser bra ut. Har også fått tak i økologisk kalkun fra Homlagården på Coop. Laks har jeg ikke kjøpt siden jeg leste boken, men som deg kjøper jeg fisk som er fryst på havet. Brødrene Sperre sin sjøfryste torskefilet er veldig god. Finnes på Rema. Økologisk kjøtt er som du sier vanskelig å få tak i. Man må lete med lys og lykter isåfall. Jeg har nettopp funnet ut at det er et småbruk på naboøya her som driver økologisk og har kyr og sauer, og håper jeg kan få kjøpt kjøtt der.
      Nå holder jeg på å så grønnsaker. Har ikke store plassen, men balkong og stuevindu skal fylles opp med tomat, agurk, paprika, salat, spinat, gulrot, vårløk og jordbær. Kjempekjekt når det begynner å spire :)

      Slett
  2. Hmm, hvor mye vann tror du at du måtte ha brukt hvis du skulle koke kyllingen og laget kraft?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bruker ikke vann når jeg koker kyllingen. Når jeg lager kraft på beina så har jeg i nok vann til at det dekker alt.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...