lørdag 23. november 2013

Smakfulle seikaker uten melk og gluten


I dag har jeg forsøkt meg på en ny fiskekake-oppskrift som jeg har lånt fra denne bloggen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke lager fiskekaker oftere. Det er jo både enkelt å lage, billig og smaker utrolig godt. Dette er den beste oppskriften jeg har forsøkt så langt.

Ingredienser:

625g seifilet i blokk (First Price eller annen type)
1 løk
1 tommelstor bit fersk ingefær
1 ts sambal oelek eller 1 fersk chili
1 1/2 ts malt ingefær
1 1/2 ts muskat
1 ts pepper
1 ts salt
3 2 egg
1 ss gelatin (kan sløyfes)

Min mini-foodprocessor. Får jobben gjort og tar liten plass på benken.

Fremgangsmåte:

Tin seifileten i kjøleskapet over natten. Del den i biter og legg bitene i en foodprocessor sammen med hakket løk, revet ingefær og resten av ingrediensene. Kjør alt sammen til en jevn masse. I originaloppskriften er det brukt sesamfrø som panering, men jeg er ingen fan av panering og synes massen ble såpass løs at det ville bli vanskelig å vende den i noe som helst, så jeg brukte bare en skje og la klatter i en varm stekepanne. Det fungerte fint. Stek på middels varme til de er gylne og gjennomstekte. Jeg fikk 18 middels store fiskekaker av denne oppskriften.

Oppdatering: Jeg syntes det ble litt mye væske med denne oppskriften, så jeg kuttet ut et egg. Og siden jeg for tiden tester ut om gelatin kan hjelpe til å fikse tarmen min, så tilsatte jeg en spiseskje i blandingen. De ble mye fastere enn før og like gode.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...