onsdag 5. februar 2014

Spicy gresskarsuppe med kylling og bønner


Etter at jeg sluttet å kjøpe vanlig kyllingfilet så har det blitt helstekt kylling fra Stange eller Gårdsand ca en gang i måneden. Da drar jeg frem slowcookeren min og lar kyllingen ligge i den fra morgenen av, mens liflige dufter brer seg i leiligheten. Når jeg har spist plukker jeg av resten av kjøttet til senere bruk og legger det i bokser i kjøleskap eller fryser. Kyllingbena og skinnet legges tilbake i slowcookeren sammen med skrell og avskjær fra de økologiske grønnsakene jeg hadde som tilbehør (vanligvis sellerirot, blomkål og gulrot), samt kokevannet fra de samme grønnsakene. Så heller jeg i litt mer vann til alt er dekket. Dette får stå på lav varme over natten. Om morgenen siler jeg kraften og lar det fortsette å småkoke frem til jeg skal lage middag. Da er kraften redusert til ca 1 liter og smaker nydelig.

Her er oppskrift på en herlig suppe med gresskar, kylling og hvite bønner som er grei å lage når du har både kyllingkraft og rester av kylling tilgjengelig. Inspirasjon fant jeg her.
Denne oppskriften gir meg 3 middager.


Ingredienser:

1 stor løk
1 rød paprika
1 ts sambal oelek (eller en jalapeno)
2 hvitløksfedd
2 ts chilipulver
1 ts spisskummen
1 ts salt
1/4 ts pepper
1/8 ts kayennepepper
500g gresskar i biter (jeg brukte flaskegresskar)
8 dl kyllingkraft
1 boks store hvite bønner (kan sløyfes eller dobles etter smak og behag)
4 store tomater i biter (eller 1 boks hermetiske tomater)
2 ss tomatpure
1/2 ts oregano
Kyllingrester
Saften av 1/2 lime


Fremgangsmåte:

Del løk og paprika i biter og fres dem i litt olje sammen med sambal oelek til løken er gyllen. Tilsett hvitløk og krydder og fres litt lenger under omrøring. Ha i resten av ingrediensene utenom kylling og limejuice, og la suppen koke under lokk i ca 25 minutter. Tilsett kylling i biter og la det koke 5 minutter til. Rør inn limejuice helt til slutt og spis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...