lørdag 1. november 2014

Tøybind


Det er dårlig med nye oppskrifter for tiden. Jeg har holdt meg til gode gamle oppskrifter, men håper å komme sterkere tilbake. Litt kreativ har jeg klart å være. En ny ladning gode tøybind i flannel er sydd og klar for bruk. De er så mye mer behagelige enn klamme plastbind fra butikken, og samtidig sparer jeg endel penger og miljøet for enda mer søppel.

Mønsteret fant jeg på denne siden. De er sydd med to lag flannel som ytterstoff, et lag "tisselaken" for å hindre lekkasje og et lag frottehåndkle som fyllmasse. Jeg foretrekker å bruke tynne bind og bytte ofte, men blør du mye kan det være greit å bruke flere lag håndkle. Vingene ble litt korte på denne ladningen, så istedenfor de vanlige trykknappene brukte jeg hemper.

Fremgangsmåten er enkel. Klipp ut to lag flannel og et lag tisselaken av den store malen, og et eller flere lag håndkle til fyll av den lille malen. Så nåler du fast fyllet på vrangen av det som skal være øverste lag flannel og tråkler det fast med sikksakksting. Dette er for at lagene skal ligge på plass og ikke bevege seg underveis. Så legger du topp- og bunnlag rette mot rette, og tisselaken med plastsiden mot vrangen til bunnstykket. Fest med nåler i kantene og sy rundt hele bindet, med unntak av en liten åpning som du trenger for å vrenge bindet. Vreng bindet og stryk det på lav varme. Deretter bretter du kanten ved hullet og syr en smal kant rundt hele bindet. Så monterer du knapper/hekter.

På disse bindene lot jeg det være åpning i ene enden for at det skulle være enkelt å vrenge dem. Det var ikke så enkelt å få brettet inn kantene i ettertid, så jeg brukte overlock. Jeg anbefaler å ha vrengeåpningen på langsiden ved ene vingen istedenfor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...