søndag 15. april 2012

Fiskegrateng


Jeg elsker hjemmelaget fiskegrateng. Denne oppskriften har jeg lånt herfra. Som erstatning for makaroni bruker jeg blomkål i små buketter.

2 porsjoner:

Ingredienser:

400-500 g fisk
1/2 blomkål
2 eggehviter
2 eggeplommer
1 boks creme fraiche
salt
pepper
muskat
ca 100 g revet ost

Fremgangsmåte:

Kok fisk og blomkål hver for seg og la det avkjøles godt. Det er viktig at alt er kaldt, ellers vil gratengen synke sammen og få en del overskuddsvæske på bunnen. Bland eggeplommer, creme fraiche og krydder for seg mens du stivpisker eggehvitene. Rør sammen fisk, blomkål og saus, og ha i litt av osten. Hell dette i en ildfast form, og vend deretter eggehvitene forsiktig inn. Strø resten av osten på toppen. Stek midt i ovnen på 200 grader i 30 minutter.


Jeg serverer denne med kokte gulrøtter og smør. Og som dere ser har jeg blandet alt før det var kaldt nok. Ikke mye fluffy fiskegrateng her nei, men det smakte godt likevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...