lørdag 5. mai 2012

Finnbiffgryte


Det er alltid gøy å prøve nye oppskrifter. Inspirasjon til denne fant jeg her.

3 porsjoner

Ingredienser:

1 pose finnbiff/reinsdyrskav
1 løk
2 store sopp
2 dl vann
1 beger seterrømme/creme fraiche/havrefløte
salt
pepper
5-6 knuste enebær
1 ts timian
2 ss balsamicoeddik (kan sløyfes)
1 ss ketchup (kan sløyfes)

Fremgangsmåte:

Ha kjøttet i en varm jerngryte og la det steke litt før sopp og løk has i. Skru ned varmen og la det surre til løken er myk og soppen har fått litt farge. Tilsett vann, og la det koke lett i 10 minutter. Ha så i rømme og krydder og la det trekke i 10 minutter til. Jeg syntes smaken ble litt tam, så jeg tilsatte balsamicoeddik og ketchup. Men det skal være sagt at jeg ikke er så glad i mat som "bare" smaker fløte eller rømme. De fleste vil nok synes denne retten er kjempegod uten balsamico og ketchup. Prøv dere frem.
Tilbehør ble blomkålmos.


PS: Denne ble enda bedre dagen etterpå. Da tilsatte jeg litt soyasaus og tabascosaus for å få mer smak. Det skal jeg gjøre neste gang også. Snadder!

PPS: Siden jeg nå spiser melkefritt og glutenfritt så har jeg erstattet rømme med oatly havrefløte. Det smaker like godt. Jeg har også fått beskjed om å unngå sopp, så den erstatter jeg med masse paprika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...