lørdag 26. mai 2012

Ostekake


Min kjære søster hadde bursdag i går, og jeg pleier alltid å lage min nydelige ostekake. Men siden jeg nå spiser lavkarbo, så hadde jeg ikke så lyst til å lage en kake jeg selv ikke kan spise. Dermed måtte oppskriften endres litt, men ikke så mye at den ikke falt i smak hos de som fremdeles spiser søtsaker. Inspirasjon fant jeg her.


Ingredienser:

Kakebunn:

100 g malte mandler
100 g meierismør
100 g mørk sjokolade (70-86%)
2 egg
3 ss sukrinmelis
vaniljepulver/essens

Ostefyll:

2 dl vann
6-7 plater gelatin
skall fra en appelsin
saft fra en appelsin
3 ss sukrinmelis

1 pk kremfløte
1 boks seterrømme
2 pk Tine kremost med ananas og mandarin
100 g sukrinmelis

Fremgangsmåte:

Bunn:

Smelt smør og sjokolade og la det avkjøle litt mens du pisker eggene. Rør dette sammen og tilsett malte mandler, sukrin og vaniljepulver. Legg bakepapir i kakeformen eller smør den. Hell i blandingen og stek i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter. La den avkjøles.
Jeg hadde ikke sjokolade i hus, så jeg brukte 1 ss kakao istedenfor. Det ble ikke vellykket. Jeg er ingen ekspert på baking, så jeg vet ikke hva jeg gjorde feil, men den både så rar ut og smakte rart. For mye fett og for lite søtning kanskje? Heldigvis smakte fyllet godt.

Ostefyll:

Legg gelatinplatene i kaldt vann mens du rasper appelsinskallet og presser appelsinen. Kok opp vannet og tilsett gelatin, appelsinskall, appelsinsaft og sukrinmelis. Rør godt og sett til avkjøling i kjøleskapet. Den skal ikke stivne. Visp fløten til krem. Tilsett rømme, kremost og sukrinmelis. Pisk godt sammen til røren er jevn og fin. Tilsett gelatinblandingen gradvis under omrøring. Hell over kakebunnen og la den stivne 4-5 timer i kjøleskapet. Jeg hadde ingen pynt på kaken, men neste gang skal jeg lage gele og ha på toppen. Kaken smakte friskt og godt. Du kan selvsagt bruke lime eller sitron istedenfor, eller kanskje moste bær?
Mange sier at sukrin gir en spesiell smak, men jeg merket ingenting til det i denne kaken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...