onsdag 13. juni 2012

Gratinert fennikel


Mat er vanskelig når man er syk. Matlysten er der, men når man går rundt i sin egen lille boble og ikke blir regulert av den sedvanlige arbeidsdagen, så har ihvertfall jeg lett for å glemme å spise. Plutselig har det gått mange timer og jeg lurer på hvorfor jeg føler meg litt rar. Hadde jeg spist høykarbo så hadde kroppen min skreket etter mat annenhver time, men ikke på lavkarbo. Så kommer dilemmaet med hva man skal spise og hva man har energi til å lage. Ikke alltid så enkelt når hverken kropp eller hjerne vil samarbeide, og man ikke vil velge enkle løsninger pga en mage som reagerer på så mye.
Men jeg klarer som oftest å skrape sammen noe. I dag prøvde jeg til og med en ny rett, og den var god!

1 porsjon:

Ingredienser:

1 fennikel
1 dl fløte
pepper
timian
revet ost

1 kyllingfilet
grillkrydder

Fremgangsmåte:

Del fennikelen i to på langs og skjær den opp i tynne strimler. Kok opp fløte og ha i krydder og fennikel. La det koke i 5 minutter før du legger det over i en ildfast form, dekker med revet ost og steker i ovnen på 200 grader i ca 20 minutter. Mens dette står i ovnen deler du opp kyllingen i biter, krydrer godt med grillkrydder og steker i stekepanne. Her har jeg servert med brokkoli.
Jeg trodde jeg måtte spice det litt opp med barbequesaus, men det var kjempegodt uten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...