torsdag 19. juli 2012

Jordbæriskrem uten melk


Jeg elsker is! Det er min største last, og sorgen var stor da jeg fikk beskjed om at jeg hadde intoleranse mot melkeprotein. Heldigvis fant jeg mange oppskrifter på is uten melk, men forhåpningene var ikke så veldig store da jeg gjorde første forsøk. Jeg tok skammelig feil. Oppskriften har jeg stjålet fra denne flotte bloggen, og endret den etter hva som finnes i mine kjøkkenskap. Den var så nydelig at jeg spiste opp alt.

Ingredienser:

4 egg
4 ss erythritol/sukrin (eller andre typer søtning)
1 boks økologisk kokosmelk (kun det tykke laget)
3-4 pipetter stevia vanilla creme
1/2 ts xanthan gum (kan sløyfes eller byttes ut med lechitin)
1/2 pose frosne jordbær

Fremgangsmåte:

Jeg brukte blenderen min til å blande sammen alt. Pisk sammen egg og erythritol. Ha oppi kremen fra boksen med kokosmelk (Setter du boksen i kjøleskapet vil innholdet skille seg), stevia og xanthan gum. Tilsett jordbær litt etter litt, og smak til med mer søtning hvis det trengs. Hell blandingen i ismaskinen og lag is etter bruksanvisning. Konsistensen er nærmere soft-is, og det smaker ikke kokos i det hele tatt. Mulig det gjør det hvis du bruker vanlig kokosmelk. Jeg bruker alltid økologisk siden den smaker mindre kokos.


3 kommentarer:

  1. Det var kjempelurt å bruke xanthangum istedet for lecitin. Det skal jeg prøve :-)

    SvarSlett
  2. Jeg tror jeg så det i en oppskrift hos Lovely Liller :) Greit å bruke det en har istedenfor å kjøpe enda mer greier. Ønskelisten min hos iHerb er lang som et vondt år. Må snart utvide kjøkkenet for å få plass til alt ;)
    Mulig det må mer xanthangum til. Jeg skal teste neste gang. Tusen takk for flott oppskrift :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gøy å handle sunt når det er så billig :-)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...