søndag 8. juli 2012

Knekkebrød


Det er ferietid, og siden jeg skulle bo på et hotell som ikke hadde frokost inkludert, så tenkte jeg det kunne være lurt å ta med knekkebrød. Man kan bli litt lei av egg i lengden. Oppskriften lånte jeg fra denne bloggen.

Ingredienser:

100 g sesamfrø
25 g linfrø
60 g malte mandler
30 g solsikkefrø
2 ss fiberhusk
salt
2,5-3 dl vann

Fremgangsmåte:

Bland sammen de tørre ingrediensene og rør inn vann. La det stå og svelle i 5 minutter. Smør blandingen utover en bakepapirkledd stekeplate og stek midt i ovnen på 175-180 grader i 40-50 minutter. Del opp med pizzahjul med en gang og la de kjølne på rist.
Jeg synes disse ble litt myke, så jeg etterstekte på varmluft 100 grader til de ble litt mer sprø. De holdt seg godt i en plastboks i kjøleskapet i en uke (muligens lenger, men etter en uke hadde jeg ikke flere igjen). De som lå igjen i en plastboks på kjøkkenbenken hjemme var også spiselige etter en uke. Kjempegode med salami og tomat på.


For å spare tid og krefter har jeg begynt å lage runde knekkebrød istedenfor firkantede. Jeg bruker to bakeplater og smører ut en og en spiseskje med røre. Det går fortere enn å smøre ut en stor firkant, og er mye lettere å få jevn tykkelse. Jeg setter begge platene i ovnen samtidig og bytter plass på dem etter ca 20 minutter, og gjerne en gang til hvis de ikke er ferdig stekt. Det blir ca 16-17 knekkebrød av denne oppskriften.

1 kommentar:

  1. I følge bloggen jeg har lånt oppskriften fra skal det være 9,96g karbo i hele røra. Jeg har begynt å lage runde knekkebrød istedenfor firkantede. Da er de litt lettere å få jevnt stekt. Det blir ca 16-17 stk av denne oppskriften.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...