tirsdag 14. august 2012

Pepperbiff


Her om dagen fant jeg en pepperbiff i kjøleskapet som var kjøpt for flere uker siden. Den var nok tenkt som lørdagskos, men er blitt liggende siden jeg aldri spiser biff før et par dager etter at den er gått ut på dato.
Tilbehør ble stekte grønnsaker og peppersaus. Kjempegodt!

Ingredienser:

1 pepperbiff
Kokosolje

Gulrot
Løk
Blomkål
Brokkoli
Sitronpepper

Saus:
Kokosolje
1 boks soyafløte e.l.
1-2 ts pepperkorn-mix
2 ts glutenfri soyasaus
2 sneier geitost
ca 4 dråper tabascosaus

Fremgangsmåte:

Legg biffen på kjøkkenbenken minst en halv time før den skal stekes. Begynn med å skjære opp grønnsakene. Ha ghee i stekepanna og la den varme seg godt opp. Stek biffen på høy varme 3 minutter på hver side og la den hvile minst like lang tid. Da blir den medium stekt. Jeg foretrekker biffen litt bedre stekt, men tar ikke sjansen når jeg lager den selv. Er den medium så er den ihvertfall mør. Tar du sjansen på skosålekonsistens så ettersteker du noen minutter på hver side.
Mens biffen hviler har du mer ghee i stekepanna og begynner å frese grønnsakene. Jeg bruker mye fett og sitronpepper.
Knus litt av pepperkornene i en morter, eller legg dem i et håndkle og knus dem med noe hardt, og la resten være hele. Smelt ghee i en panne og ha i pepper. Rør litt rundt før du tilsetter resten av ingrediensene til saus. La det småkoke mens du venter på at grønnsakene skal bli klare.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...