fredag 9. november 2012

Heklet matte av gamle sengklær


Jeg er veldig glad i å lage ting, og er egentlig en kreativ sjel. Dessverre har jeg som oftest så mye uro i kropp og sjel at jeg sjelden klarer å sette meg ned lenge nok til å få produsert noe. Men så snublet jeg over et prosjekt som appellerte til min elsk for gjenbruk: å hekle en matte av gamle sengklær. 1 stk dynetrekk og putetrekk ble ved hjelp av heklenål nr 7 til en rund matte ca 60 cm i diameter. Perfekt til å plante bena på når jeg står opp om morgenen. Eller en badematte. Jeg har tatt utgangspunkt i denne oppskriften med litt improvisasjon underveis siden denne oppskriften var beregnet for en større heklenål.


Sprett først opp sømmene på dyne- og putetrekkene som skal brukes. Klipp et hakk i ene kortenden ca 2 cm fra kanten og riv til du nærmer deg slutten av tøystykket. Snu stoffet, klipp et nytt hakk og riv en ny remse. Fortsett slik og nøst opp remsen underveis. Det støver vanvittig, så det kan være lurt å gjøre det ute. Bruker du mer enn et dynetrekk skjøtes de best med symaskin, så slipper du knuter.

Her er fremgangsmåten jeg brukte med nål nr 7:

Hekle 8 luftmasker og fest dem sammen i en ring.
Begynn med 2 luftmasker og hekle så 14 staver i ringen.
Ring 2 og 3: Begynn med 2 luftmasker, så hekler du 2 staver i hver maske.
Ring 4: Begynn med 2 luftmasker, 2 staver i første maske og så 1 stav i hver maske resten av runden.
Ring 5 og utover: Begynn med 2 luftmasker, 1 stav i de 6 første maskene, 2 staver i maske 7. Gjenta ut omgang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...