onsdag 17. juli 2013

Vannkefir


Jeg har fått dilla på vannkefir. I et av mine mange nettsøk etter sunne oppskrifter snublet jeg over dette fenomenet, men akkurat da var jeg i en av mine dypere daler energimessig og syntes det hørtes ekstremt komplisert ut. For en måneds tid siden dukket det opp igjen, men da var energinivået såpass bra at jeg tenkte: jammen, dette skal jeg da få til! og bestilte vannkefirkorn på nett. Du kan få tak i dem flere steder, men jeg bestilte dem fra Yemoos.

Vannkefir er en probiotisk drikk, og etter det jeg har lest er den full av både probiotika, enzymer og gjærsopp som er bra for fordøyelsen. Det er kraftige saker, og det er derfor lurt å begynne forsiktig og gradvis tilvenne magen. Min trøblete mage har ikke fått noen reaksjoner så langt. Jeg har erstattet mine daglige probiotika-kapsler med et glass av denne sprudlende friske drikken til hvert måltid, og håper på sikt at den i tillegg til andre hjelpemidler skal hjelpe til å få min skrantne kropp på rett kjøl igjen.


Disse kornene er levende organismer, og de er ikke glade i metall. Bruk derfor glass, tre og plast når du er i kontakt med dem. Du kan bruke en sil av rustfritt stål, siden de ikke er i kontakt med den så veldig lenge. Siden de er levende er det også lurt å bruke mest mulig økologiske ingredienser, så de ikke blir forgiftet av rester av sprøytemidler.


Her er oppskriften jeg har brukt så langt:

3/4 dl vannkefirkorn
1 l vann
4 ss økologisk rårørsukker
1 liten håndfull økologiske rosiner
evt. 1/2 økologisk sitron

Ha sukkeret i et litermål og hell over litt kokende vann, som du løser opp sukkeret i. Fyll så opp med romtemperert vann. Vannet må aldri være over romtemperatur når de kommer i kontakt med vannkefirkornene. Jeg liker ikke å drikke kaldt vann, så jeg har alltid en dunk med vann stående på en granderplate på benken. Denne pleier jeg å bruke av for å være sikker på at vannet ikke blir for kaldt for kornene. Ha vannkefirkornene i en stor glasskrukke som tar mer enn 1 liter, hell over sukkervannet og ha i rosiner og eventuelt sitron. Jeg pleier å klemme ut sitronsaften og ha i den nysilte vannkefiren, og legger kun skallet i krukken med den nye satsen. Leste et sted at det var kalsium i skallet vannkefirkornene var glade i. Bruker du ikke-økologisk sitron må du fjerne skallet, siden det inneholder sprøytemidler. Dekk til krukken med et håndkle/klede og fest med en strikk, eller ha et lokk løst på. Er krukken helt tett kan du risikere at den eksploderer hvis det blir for stort trykk. La det stå og godgjøre seg i 24-48 timer før du siler vannkefiren og har den på flaske. (Kjøper du dehydrerte vannkefirkorn så kaster du den første porsjonen vannkefir) Jo lenger den står jo syrligere blir den, men ikke la den stå lenger enn 48 timer før du gir kefirkornene nytt sukkervann, ellers kan du risikere at de mistrives.
Når den er ferdig kan du smakstilsette med frukt, bær, juice eller lignende og la den stå på benken og etterfermentere et døgn til. Dette kan du gjøre allerede etter 24 timer, for det vil fortsette å gjære selv om vannkefirkornene er fjernet. Jeg personlig synes det er nok med saften av en halv sitron i, men kommer nok til å eksperimentere mer senere. Nå om sommeren lar jeg den som oftest stå 36 timer før jeg siler av, har i sitronsaft og lar flasken stå på benken 12 timer til før den settes i kjøleskapet. Da blir den syrlig og frisk og minner om cider med et hint av sitron, men selv om den er kullsyreholdig så blir jeg ikke oppblåst som når jeg drikker brus, øl eller cider. Pass på å ikke fylle flasken helt opp til korken, ellers kan du risikere en eksplosjon når du åpner flasken. Det blir mer og mer kullsyre jo lenger vannkefiren står.

Nå går jeg og venter i spenning på at kornene skal formere seg, så jeg kan ha flere krukker på gang samtidig. Så langt har det ikke vært store forøkningen, men jeg har kun hatt dem et par uker, så jeg får gi dem litt tid til å venne seg til omgivelsene.

Før fermenteringen har begynt

48 timer senere

Yemoos har mye bra info om vannkefir her og her. Der har også culturesforhealth. Hvis du foretrekker å lese på norsk finnes det mange som blogger om emnet og har litt mer utfyllende info, blant annet familieoghelse, gladerebarn og frajordtilbord.

4 kommentarer:

  1. Holder på å prøve å få liv i mine :-) ser det er viktig å bruke plastikk-sil,men ser ut til att dine lever godt allikevel :-) jeg kom inn på siden din fordi jeg søkte på lavkarbo vannkefir :-) har du noen ide om hvor mye av sukkeret som er igjen etter en 36 timer? Drikker du så mye du vil av det og fremdeles er lavkarbo? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine har det fint selv om jeg bruker sil i rustfritt stål. Det er jo ikke lenge de er i kontakt med silen. Jeg vet ikke hvor mye sukker som er igjen i vannkefiren. Har ikke fått noe klart svar når jeg har googlet på det. Min står som oftest 48 timer eller mer, til den lukter surt og godt. Men nå er ikke dietten min ultrastreng lavkarbo, siden jeg unngår karbohydrater pga mageproblemer og ikke for å slanke meg. Jeg drikker et halvt glass til hvert måltid.

      Slett
  2. Hei,

    Erdet mulig å få elle kjøpe noen vann kefirkorn av deg.

    Mvh,

    Zaza

    https://www.facebook.com/Symbiosis.Dysbiosis

    SvarSlett
    Svar
    1. Kornene mine formerer seg ikke så raskt, og jeg har nettopp gitt bort overskuddet. Prøv i gruppa Melkesyregjæring på Facebook. Der er det nok flere som har :)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...