onsdag 25. juni 2014

Cheezy søtpotetbåter med bacon og vårløk


Jeg holder på å teste ut upasteurisert ost og smør fra Käserebellen, for å se om jeg tåler dem til tross for min melkeproteinintoleranse. Så langt har jeg ikke hatt noen merkbar reaksjon.

Nettbutikken Tidsporten skriver om disse ostene:

Alle ostene er fra upasteurisert melk fra dyr som ikke får noe industrielt kraftfor eller silofor.

Alle oster med unntak av Brie og Camembert er syrnet naturlig, og dermed er laktose brutt ned, og kasein (melkeprotein) er brutt ned til lettfordøyelige proteiner slik at folk med såkalt melkeallergi/-intoleranse skal tåle ostene. Har man svak magesyre så kan reaksjoner merkes på camembert og brie.


Her er en enkel oppskrift på snacks/kveldsmat hvis du er sugen på litt junkfood.

2 søtpoteter
3-4 baconstrimler
1 vårløk
Ost

Del søtpotetene i båter, pensle med olje og stek dem i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter. Snu dem halvveis i steketiden. Mens du venter på at de skal bli ferdige klipper du baconet i små biter og freser dem i stekepanna. Så har du søtpotetene i en ildfast form, heller over bacon og fett og vårløken i biter og dekker det hele med ost. Krydre etter smak og behag og la det stå i ovnen til osten er smeltet.

1 kommentar:

  1. Det så nydelig ut, og takk for tips om oster - kanskje jeg prøver dem etterhvert :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...