søndag 28. februar 2016

Nøttebrød


Nå er det mange år siden jeg har spist brød, siden jeg blir dårlig i magen av både vanlig og glutenfritt brød. Begge deler inneholder for mye stivelse, så jeg har vært trofast mot mine hjemmelagede frøknekkebrød. Men så snublet jeg over denne oppskriften på Julies matblogg, og bestemte meg for å gi den en sjanse. Brødet var veldig enkelt å lage og ble både mykt og godt. Du bruker det du vil av nøtter og frø. Samlet mengde skal være 500g. Her er det jeg brukte:

4 egg
1/2 dl olivenolje
litt salt
ca 90 g mandelpulp etter siste mandelmelkproduksjon
110 g valnøtter
100 g sesamfrø
50 g gresskarkjerner
50 g hempfrø
50 g linfrø
50 g chiafrø

Pisk eggene og tilsett resten av ingrediensene. Du trenger ikke å hakke nøttene, men jeg valgte å kjøre alt i foodprocessoren for å få en finere masse. Ha bakepapir i en brødform og hell i røra. Stekes på 160 grader i ca 50 minutter. La avkjøle på rist før du skjærer i det. I følge originaloppskriften skal det holde seg en uke i romtemperatur.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...